Τα 3θ του bullying: Θύμα-Θύτης-Θεατής
«Αυτοκτόνησε 15χρονος στην Αργυρούπολη»
«Τραγωδία με 9χρονο που αυτοκτόνησε στο Ντένβερ του Κολοράντο λόγω bullying»
Τα παραπάνω αποτελούν ειδήσεις για παιδιά που δε βρίσκονται πια μαζί μας.
Παιδιά που δεν πρόλαβαν να κάνουν πραγματικότητα τα όνειρά τους.
Έφηβοι που ζούσαν μέσα στον φόβο.
Νέοι που έδωσαν τέλος στη ζωή τους γιατί δεν άντεξαν…
Χάθηκαν γιατί κάποιοι δεν μπορούσαν ν’ ανεχτούν τη διαφορετικότητά τους.
Γιατί άλλοι τόσοι έβλεπαν και σιωπούσαν …
Γιατί οι περισσότεροι από εμάς νιώθουμε ότι δε μας αφορά.
Κι όμως μας αφορά!
Ο σχολικός εκφοβισμός έχει λάβει στις μέρες μας μεγάλες διαστάσεις. Είναι φαινόμενο πολυδιάστατο και κρίνεται απαραίτητο να διερευνηθούν οι μορφές που λαμβάνει όσο και οι αιτίες και οι τρόποι αντιμετώπισής του.
Μορφές σχολικού εκφοβισμού:
- Λεκτική: επίθεση με τη χρήση υβριστικών χαρακτηρισμών, απειλών, εκβιασμών για την απόσπαση προσωπικών δεδομένων.
- Σωματική: φυσική επίθεση «σώμα με σώμα» τραυματίζοντας το θύμα και καταστρέφοντας προσωπικά του αντικείμενα.
- Ηλεκτρονική: η πιο σύγχρονη μορφή bullying που γίνεται μέσω των media στέλνοντας υβριστικό περιεχόμενο και προβάλλοντας φωτογραφικό υλικό και βίντεο χωρίς τη συγκατάθεση του ατόμου.
- Κοινωνική: προσπάθεια απομόνωσης κάποιου με τη χρήση ψευδών στοιχείων ή με τη διάδοση φημών.
- Ρατσιστική: επιτυγχάνεται με τη χρήση αρνητικών σχολίων λόγω της καταγωγής του θύματος ή λόγω του σεξουαλικού του προσανατολισμού ή λόγωτης κοινωνικής του τάξης.
- Σεξουαλική: γίνεται με τη χρήση υβριστικών και χυδαίων υπονοουμένων ή ακόμη και με αγγίγματα ή και με σεξουαλικές επιθέσεις.
Αιτίες bullying:
- Η έλλειψη παιδείας που οδηγεί στην περιθωριοποίηση καθετί διαφορετικού.
- Οι συναισθηματικά και ουσιαστικά απόντες γονείς από την ανατροφή των παιδιών.
- Η ενδοοικογενειακή βία.
- Το γενικότερο κλίμα της κοινωνίας (βία, ρατσισμός, ξενοφοβία, μένος προς το διαφορετικό).
- Λανθασμένα πρότυπα τα οποία προβάλλονται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και το ειδικότερα το διαδίκτυο (π.χ. η ιδανική εξωτερική εμφάνιση).
Τρόποι αντιμετώπισης:
- Ανώνυμη τηλεφωνική επαφή: ένα υπεύθυνο πρόσωπο (σχολικός ψυχολόγος, σύμβουλος, εκπαιδευτικός) αναλαμβάνει να δέχεται σε συγκεκριμένες ώρες τηλέφωνα από παιδιά ή γονείς.
- Καλύτερη επιτήρηση κατά τη διάρκεια του διαλείμματος.
- Διοργάνωση συναυλιών, θεατρικών παραστάσεων και αθλητικών δραστηριοτήτων με σκοπό την ευαισθητοποίηση απέναντι στη βία.
- Συνεργασία εκπαιδευτικών, γονέων και ψυχολόγων με σκοπό την πρόληψη βίαιων κρουσμάτων.
- Βοήθεια και υποστήριξη για τους γονείς από παιδικό ψυχολόγο – ομάδες συζήτησης
- Ενημέρωση σχετικά με τις γραμμές υποστήριξης που υφιστανται και είναι στη διάθεση γονέων και παιδιών.
Η βία δεν έχει θέση σε καμία κοινωνία που θέλει να λέγεται πολισμένη!